perjantai, 14. marraskuu 2008
Viimeistä viikkoa viedään ja viikko on pyhitetty taitomme ja
oppimisemme testaamiselle. Tiistaina kokkauksen kirjallisessa kokeessa riitti,
kun osasi mainita muutamia thaimaalaisia ruokia sekä hieman selittää, kuinka ne
valmistetaan. Omaa luovuutta sai tuoda esille perustelemalla omat suosikki ja
inhokki thaikeittiön ruuat. Suosikkiruokia on monta mutta myös inhokki oli
helppo nimetä: thaimaalaisissa jälkiruuissa nyt vain on liikaa sokeria.
Iltapäivällä Jaakob-Reppana yritti epätoivoisesti saada
puserrettua meistä ulos edes hieman thaikieltä. Kirjalliseen kokeeseen kuului
lauseiden kääntämistä thaiksi ja thaikirjaimin kirjoitettujen lauseiden
tulkitsemista. Suullisessa osiossa esitimme etukäteen valmistellun keskustelun,
jonka syvällinen sisältö liittyi kuulumisien vaihtoon. Toisessa suullisessa
osiossa Jaakob kyseli haastavia kysymyksiä jokaiselta, mutta vastaukset jäivät
ajanpuutteen vuoksi aivan yksisanaisiksi. Hyvin huomaa, ettei kurssilla ole
juuri keskitytty ääntämiseen, ymmärtämiseen saati fraasien opetteluun.
Sanavarasto koostuu edelleen alle 50 sanasta kuten kana, apina, kala, norsu,
vessa, riisi, kiitos ja hyvää päivää…näillä ei kovin herkullista keskustelua
vielä saadakaan aikaan. Lähinnä tunnit ovat kuluneet kirjoittamisen ja
lukemisen opetteluun tahtiin, jossa kolmen tunnin aikana ehditään käydä läpi 15
kolmekirjaimista sanaa. Myöskään tässä opettaja ei pitänyt sanojen merkityksiä
oleellisina. Ympäristö olisi tietysti ollut otollinen ahkerampaan itsenäiseen
opiskeluun, mutta usein yritykset päätyivät turhautumiseen. Thaikielen
puhuminen perustuu äänteisiin ja jos äänenpaino on väärä, muuttuu sanan
merkitys. Usein käy niin, että thaimaalaisella ei ole harmainta hajua, mistä
yritän puhua.
Keskiviikkona saimme päätökseen kansainvälisen busineksen
kurssin, jonka hyvin jenkkiläinen tentti testasi nippelitietoa
monivalintakysymyksillä ja sanaselityksiä sekä muutaman hyvin lyhyen esseen
esimerkiksi palkkauspolitiikasta kansainvälisessä firmassa. Tentin osuus
arvosanasta on vain 30 prosenttia, joten suurimmat taidonnäytteet oli jo
annettu ryhmätöissä.
Torstaina oli taas vuorossa hieman leppoisampi koe,
kokkauksen käytännön koe. Reseptit ja raaka-aineet odottivat pöydällä, joten
vihreä curry kanan kanssa, katkaravut ja parsa, sekä kanajauhelihakasvisseos
munakkaan sisällä valmistuivat kuuden hengen ryhmältä näppärästi. Munakkaat
koristeltiin edelliskerralla oppimillamme tomaattiruusukkeilla ja chilikukilla.
Voi olla, että Suomessakin ruuanlaittoaika tuplaantuu, kun väkerrän
tomaatinkuorista kukkaisia makaronilaatikon seuraksi. Eiköhän tämäkin kurssi
mennyt läpi.


Parsaa ja katkarapuja
Viimeisenä vuorossa oli perjantain strategisen johtamisen
koe. Paljon monivalintaa ja päälle vielä oikein-väärin-väittämiä ja
miniesseitä. Harvoin tulee Suomessakaan istuttua kaksi tuntia tentissä.
Koulu on siis ohi tältä syksyltä ja kolmen kuukauden loma
edessä. Tiistaina suuntaamme pois Phuketista kohti Malesiaa ja Indonesiaa.
Netin käyttö voi olla rajallista vaikka oma kone kulkeekin mukana, mutta ehkä
sitä silloin tällöin ehtii kertomaan tärkeimpiä kokemuksia. Myös Pasin blogissa
(http://pasipakarinen.spaces.live.com)on lisää seikkailuja ja varsinkin kuvia.
Tähän kun kuvien lataaminen näillä yhteyksillä on vähän hidasta.

Munakkaat upeilla koristuksilla.
Nyt Allasbileisiin!
Kommentit